Salg

Salgsoptimering

1. God planlægning

Et godt salgsresultat starter med god planlægning:

  • Hvordan skal de eksisterende kunder serviceres? Hvem skal kontaktes hvornår? Hvordan? Og med hvilket budskab?
  • Hvordan bearbejder vi nye kundeemner? Hvilke brancher/virksomhedsstørrelser/beliggenhed skal vi prioritere?
  • Hvad forventer vi at få ud af indsatserne, hvilken ordremængde kan vi budgettere med?

 

2. Mål for både resultater og aktiviteter

Der skal naturligvis opstilles mål for salgsresultaterne, men også for de aftalte aktiviteter:

  • Generering af leads
  • Antal telefoniske kontakter
  • Antal kundebesøg
  • Antal/værdi af tilbud
  • Antal/værdi af ordrer
  • Opdelt på eksisterende og nye kunder

 

3. Løbende evaluering

Dermed kan salgsindsatsen løbende evalueres kvantitativt:

  • Opfylder vi de aftalte aktiviteter?
  • Har vi tilstrækkelig succes på hvert enkelt stadie i salgsprocessen?
  • Hvor mange ordrer har vi i pipeline?

Salgsindsatsen skal selvfølgelig også evalueres kvalitativt:

  • Hvor og hvordan kan vi forbedre salgsindsatsen?

 

 

4. Opfølgning

Den løbende evaluering - baseret allerede på måling af salgsaktiviteterne - giver mulighed for at styre og korrigere indsatsen, hvis den ikke lever op til målsætningerne. Vi kan altså reagere i tide og mindsker risikoen for at stå med utilstrækkelige salgsresultater på et tidspunkt, hvor det er for sent at rette op.

Den konsekvente måling af pipeline giver samtidig bedre mulighed for at styre produktionen, så man så vidt muligt undgår uforudsete problemer med over- eller underkapacitet.

 

MyreMarketing kan hjælpe dig i gang

MyreMarketing har erfaring med at gennemføre planlægningen, opstille relevante mål for indsats og resultat, løbende evaluere og følge op. Vi tager gerne en times gratis og uforpligtende sparring om hvordan optimering af salgsindsatsen kan implementeres i din virksomhed.

| MyreMarketing | Skovkrogen 18 | 3450 Allerød | 20 89 07 73 | myre@myremarketing.dk |